petak, 22. studenoga 2013.

Fijaker gulaš i knedle od kruha


„Fijaker stari ulicama luta…….“ Pomalo sjetna pjesma je koju smo mnogi od nas barem jednom čuli ili zapjevušili iako se sa tim istim fijakerom ili kočijom možda nikada nismo provozali, možda čak niti uživo vidjeli. Isto tako smo možda čuli ili nismo čuli za fijaker gulaš, možda je kod nekih već udomaćeno jelo, a nekima će biti novost. Ja sam se do nedavno svrstavala u drugu kategoriju, sve do trenutka kada sam otkrila ovaj gulaš i odmah prešla u prvu kategoriju i ponudila mu  trajno gostoprimstvo :)

Već sam spomenula malu knjižicu recepata austrijske kuhinje kupljenu onako usput za par kovanica eura iz koje sam isprobala Kaiserschmarrn iz ovog posta , i u toj istoj knjižici pronašla sam i današnje recepte za gulaš i knedle. Mislim, moram biti iskrena i reći da ih nisam baš ja sama odmah uočila i poželjela isprobati već da je u pripremi fijaker gulaša dragi I.napravio pravo malo istraživanje recepata za ovaj gulaš, zatim smo ga skuhali jedan put, drugi put, oba puta pojeli i zaključili da nismo slikali :) i tek nakon trećeg izdanja gulaš i knedle su dobili priliku za izlazak u javnost :)









Dakle, I. baš voli jesti gulaš, a i meni je drago jelo pogotovo kada odaberem dobar komad mesa, lijepo ga dugo kuham dok ne omekša i dok se svi začini ne sjedine u okusu. Posebno prija u hladnije dane, ako je k tome vani kiša ili snijeg, dobar gulaš je pravo jelo za takvu priliku. Kada je I. uzeo u ruke spomenutu knjižicu recepata odmah je uočio ovaj recept, slika u receptu odmah privuče, zanimljiva jer se uz sam gulaš servira pečeno jaje i kobasica ili hrenovka, kao salata kiseli krastavci. Pregledao je I. tada internet , prelistao još neke kuharice i na kraju smo zaključili da su sve to varijacije na temu i da je recept iz knjižice odličan i da idemo po njemu. Ja sam u međuvremenu željela znati nešto više o samom gulašu i njegovoj povijesti i uz par rečenica koje nudi sama knjižica , ali i uzevši u obzir da ovaj gulaš i samim svojim imenom dosta govori nije bilo teško dobiti sliku o njegovoj ulozi u svakodnevnom životu fijakerista ili kočijaša. 

Fijaker gulaš je dobio ime po ljudima koji su vozili fijakere/kočije , koje i danas možemo naći u centru Beča na Stephansplatzu , sada su tu za turiste koji se žele u kočiji provozati po gradu i na taj način doživjeti ovaj grad. Prilikom mojih posjeta Beču nisam se odlučila za ovu vožnju, ali sam svaki put barem malo zastala ispred kočija i konja, a posebno mi je zanimljivo kada bi se u gradskim uličicama našli u koloni automobila kao ravnopravni sudionik u prometu :)  Znam da konjima to nije nimalo zanimljivo i da bi radije bili negdje drugdje nego na gradskim ulicama i zapravo se uvijek divim kako su mirni i kako se dobro nose sa gradskom vrevom. No , danas nas ne zanimaju toliko konji koliko oni koji se brinu za njih, odnosno zanimaju nak kočijaši , fijakeristi i njihov gulaš. Fijakeristi ili kočijaši su nekada cijeli dan sa svojim kočijama putovali kako iz grada u grad tako odrađivali i gradske vožnje. Uobičajeno bi oko 10:00 – 11:00 sati ujutro odlazili u najbližu gostionicu na svoju porciju gulaša koja je uključivala mesni gulaš, pečeno jaje i kobasicu. Nakon toga krigla piva i siti i zadovoljni mogli su nastaviti svoj radni dan do prvog sljedećeg , često tek večernjeg obroka. .








Fijakeristi ili kočijaši su cijeli dan provodili vani na svojim kočijama i uz konje što po hladnijem vremenu nije bilo uvijek najugodnije, konkretan i topli obrok je potreban,a obzirom na uvijek ograničene mogućnosti i gulaš je bio onaj najjednostavniji. Komad mesa i minimum ostalih sastojaka, dobro skuhano i servirano u porciju sa ne prevelikim udjelom samog gulaša tako da su jaje i kobasica bili su dobro pojačanje cjelokupnom obroku. Ako su uz to servirane i tradicionalne knedle od kruha onda je sve skupa bilo potpuno.

Kada smo se dogovorili da gulaš ide na isprobavanje meni u prvi tren nije palo na pamet da bih radila knedle, mislila sam napraviti ćemo gulaš , skuhati neku tjesteninu i ručak je tu. Ali I.je onako pomalo sugerirao da ako želimo da bude sve onako kako treba tada moramo napraviti i knedle :) Pa dobro, svakako želimo da sve bude kako treba, a knedle se toliko jednostavno naprave da nisam imala baš nekih argumenata ne napraviti. Uz to, volim i ja knedle, volim i isprobati neke nove, i u svakom slučaju u cijeloj kombinaciji fijaker gulaša sa njima se uistinu puno dobije. Stoga sam napravila i gulaš i knedle, i k tome još osigurala austrijsko pivo tako da je sve bilo u kompletu :)  Iako smo ručali u Zg na trenutak smo se zapravo smo se preselili u Beč, otišli malo u prošlost, i u tradicionalnog gostionici podijelili ovaj gulaš sa fijakeristima koje i danas uvijek rado vidim.



Fijaker gulaš

- 500g junetine od buta ili ruže
- 400 g luka
- 2-3 žlice ulja
- 1 žličica octa (ja sam koristila aceto)
- oko 500 ml goveđeg temeljca 
- 1 žlica slatke crvene paprike
- 1/2 žličice kima 
- 1 žličica konserve rajčice 
- 1 dcl pasirane rajčice 
- sol i papar 
- 2 jaja 
- 2 kobasice (hrenovke)
- kiseli krastavci za serviranje i salatu

- Luk sitno nasjeckati, meso narezati na komadiće veličine prikladne za gulaš
- U loncu za kuhanje gulaša zagrijati ulje, dodati luk i dinstati ga dok ne postane staklast
- Dodati meso, kratko ga prodinstati zajedno sa lukom
- Zatim dodati goveđeg temeljca da prekrije meso, crvenu papriku, konservu i pasiranu rajčicu i sve dobro umješati i nastaviti kuhati na laganoj vatri. 
- Povremeno promiješati i podlijevati temeljcem ili vodom
- Kada je meso omekšalo dodati kim i ocat , umješati ih i nastaviti kuhati do željene gustine gulaša i mekoće mesa (ja sam sve skupa kuhala oko 2,5 sata) 
- Na kraju posoliti i popapriti po želji i ukusu 

Servirati sa pečenim jajem, kuhanom kobasicom i kiselim krastavcima. 








Knedle od kruha (Tirolske)

- 4-5 žemlji , kajzerice ili kruh po izboru (ja sam koristila 1 francuz)
- 2 jaja
- 150 g pancete ili sušene vratine
- 1 manja glavica luka
- 120 ml mlijeka
- 1 žlica omekšalog maslaca 
- 3 žlice brašna 
- peršin 
- sol i papar 

- Kruhu odstraniti koru (rezati je tanko, ako malo i ostane nije problem) i zatim ga narezati na manje komadiće. Ostaviti nekoliko sati da se prosuši (ovaj dio se može napraviti i dan ranije) 
- Luk sitnije nasjeckati 
- Pancetu ili vratinu narezati na manje komadiće 
- U tavi otopiti maslac, dodati luk i malo ga popržiti, a zatim i pancetu ili vratinu i lagano je popržiti. Ostaviti da se malo prohladi 
- Jaja lagano umutiti vilicom i dodati im mlijeko 
- Peršin sitnije nasjeckati 

- Kruh dodatno još malo usitniti prstima, dodati jaja sa mlijekom i kuhačom sve umiješati. Dodati pancetu i luk, brašno, peršin i papar po želji. Sve dobro umješati da se dobije ujednačena smjesa. Ostaviti je da stoji oko 20 minuta 
- Zatim u veću posudu za kuhanje uliti oko 3/4 posude vode, posoliti je i zagrijati dok ne uzavri.
- Za to vrijeme formirati knedle. Vlažnim rukama vaditi smjesu i formirati je u "loptice" , ukoliko se lijepi za ruke malo ih pobrašniti. Od ove količine ja sam dobila 10 kom manjih knedli. 
- Knedle staviti kuhati, oko 12-15 minuta. Izvaditi ih šupljikavom žlicom , dodatno posuti peršinom i servirati. 









Gulaš je skuhan, jaje pečeno, hrenovka skuhana . I knedle su skuhane, gladni smo i vrijeme je za ručak. Sve skupa ćemo servirati, malo gulaša, preko njega pečeno jaje, zatim dodati narezanu kobasicu/hrenovku, pokoji kiseli krastavac i knedle. Naravno ne zaboraviti da bez čaše piva ovaj obrok nije potpun :) 






Mene se ovaj gulaš odmah dojmio, toliko jednostavan u svojim sastojcima i pripremi, mislim da nikada nisam niti skuhala jednostavniji gulaš, a tako ukusan. Mislim da mu tek pola žličice kima daje onaj specifičan okus. Pečeno jaje uz gulaš ? Mislila sam da ih u ovoj kombinaciji nikada u životu neću pojesti no kada sam probala toliko mi je bilo dobro da ću sada zapravo uvijek raditi ovu kombinaciju. Kobasica ili hrenovka, za mene možda i suvišan dodatak, ja sam se svoje odmah odrekla dok je I. rekao da mu baš odlično ide. Vjerujem da je fijakeristima odgovarala i trebala za potpuno jelo, no mi ipak neće provesti cijeli dan vani i u pokretu nakon što pojedemo ovaj obrok tako da može ići i uz mala odricanja :)
A knedle ? Nema više serviranja gulaša bez knedli i nikako ne mogu shvatiti zašto sam do sada knedle poprilično zaobilazila. Niti su komplicirane za napraviti , niti treba nešto posebno vremena….., jednostavno nema isprike zašto ih ne napraviti :) Moja sestra će se ovome sigurno jako razveseliti obzirom da do sada nisam srela većeg ljubitelja knedli od kruha nego što je ona, sada ću je sigurno češće njima počastiti.


A mi smo uživali već nekoliko puta u ovom gulašu i knedlama, uživati ćemo i još koji put. Dolaze nam pravi zimski dani, pasti će i snijeg, ići ćemo kao i do sada na naša planinarenja nedjeljom i možete samo zamisliti koji je gušt vratiti se nakon hodanja po prirodi i po snijegu i servirati ovakav ručak . Gušt je veliki :)





Broj komentara: 16:

  1. Branka jel' si ti sigurna da nas dve nismo sestre razdvojene pri rodjenju? Moracemo da proverimo...Kod nas kuci se ovakav gulas pravio jako cesto i naravno uvek smo ga jeli uz knedle od hleba koje ja jednostavno obozavam...em su odlicne, em iskoristis hleb koji ti ostane! Naravno da se moja mama uvek zaustavljala na gulasu u knedlama bez virsli, jaja i ostalog ali kada bolje razmislis logicno je sve to...oni su jeli prakticno jednom dnevno i taj njihov obrok je morao da bude jako bogat, zar ne? A pri tome stalno napolju...u Rim je dosla zima tako da i mi sada mozemo nesto zimsko da spremimo i "kasikom" da pojedemo...kao tvoj gulas ! Bravo...

    OdgovoriIzbriši
  2. joj što ja volim ovakvu kuhinju..najdraža jela: sarma i gulaši. pogotovo uz knedle od kruha! zanimljivo mi je i novo ovo uz jaje na oko i hrenovke. Ovo je meni ultimativno jelo, savršeno!

    OdgovoriIzbriši
  3. uh, ovo je jako jako dobro i divno izgleda, a knedle, moram ih što prije pripremiti :)

    OdgovoriIzbriši
  4. Knedle same od sebe mogu biti obrok, obogacene pancetom i jajima...Fenomenalne!
    Bogat zadovoljavajuci obrok; poslije njega ne treba niti jesti do narednog dana!

    OdgovoriIzbriši
  5. super je...baš pravi nedjeljni ručak za ove zimske dane...a pjesmu "fijaker stari" jako volim...nekada smo redovno se družili i pjevali te, tada smo ih zvali, starogradske pjesme...jedna od njih je i ova

    OdgovoriIzbriši
  6. Uživala sam u svakoj reči koju si iskoristila ne bi li nam što bolje opisala utiske. Verujem da je ovo odlično i obilno jelo, doduše, takvo je trebalo i biti za ljude koji su po ceo dan na ulici i rade. Gulaše volim, ne pripremam ih često ali zato kada dođe red na gulaš stvarno sa uživanjem ručkam:))) Ovaj recept ću sa velikim zadovoljstvom isprobati, jako mi se dopada. Knedle od hleba nisam nikada jela, tako da će ovo za mene biti "nova igračka" kojoj se radujem:))) Jako lepe fotke. Pozdrav

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Napokon napravljen - dugo zeljeni gulas. I to, kakav gulas! Moram ti preneti utiske i pohvale koje su izrečene od verziranih gurmana:) Odličan gulaš, tu nema dvojbe.
      A, sada moje izvinjene, što sam sticajem raznoraznih okolnosti, a bogami i moje neorganizovanosti (čitaj: lenjosti) propustila učešće u istrazi tvog bloga. Evo, najavljujem ti da ćeš u dogledno vreme moći da pogledaš svoje receptiće u mojoj izvedbi. Nadam se da ćeš biti zadovoljna. (Nedodvoravam ti se. Ovo je znak poštovanja i simpatija koje gajim prema tebi i tvom radu.) Pozdravljam te i šaljem ti veliki kiss.

      Izbriši
  7. Odličan ručak a tek kao dobro izgleda, a odmah sam gladna a vani je i hladno znači svi su uvjeti tu. Da jedino treba prionuti poslu.

    OdgovoriIzbriši
  8. Pravi receptic za ovo hladno jesenje vreme, uzivala sam u postu i fotkicama.:)))

    OdgovoriIzbriši
  9. Ja obožavam da čitam tvoje postove...prvi put čujem za ovaj naziv gulaša ( koji pravim isto kao i ovaj, samo bez dodatka kima ) i mi ga obavezno poslužimo sa pireom ili samo skuvanim krompirom. Dodatak od jaja i viršli ( hrenovke ) bi nam bilo previše.
    Knedle od bajatog hleba sam prvi put probala pre godinu dana, pri mojoj poseti Zagrebu i jednostavno se oduševila sa istima ( čak sam i recept tražila, mislim da je vrlo sličan ovom, moram da proverim ).
    Hvala ti na ovom divnom postu i topli pozdrav.

    OdgovoriIzbriši
  10. Zanimljiv post! Gulaš i knedle od kruha obožavam, radim slično kao u tvom receptu, ali za Fijaker kombinaciju nisam znala. Uvijek je dobro nešto novo naučiti. Krasne su ti slike, izazivaju apetit :)

    OdgovoriIzbriši
  11. Biram gulaš i knedle, mislim da je mrak kombinacija! Zanimljiva mi je ova priča o fijakeristima, baš volim kad recepti imaju pozadinu.

    OdgovoriIzbriši
  12. Jao, kakav divan ručak. A i slike su divne. Potpuno vas razumem zašto ga prethodna dva puta niste uspeli slikati. Ko će da razmišlja o fotkanju kada se kuhinjom širi divan miris. :)

    OdgovoriIzbriši
  13. Kako lijep tanjur, prekrasno jelo sa toliko divnih komponenti. :)

    OdgovoriIzbriši